Ką turėtumėte žinoti apie ekonomiškus automobilius

EKONOMIŠKAS AUTOMOBILIS – MODERNUS, STILINGAS IR DINAMIŠKAS

Ekonomiškas automobilis su moderniu vidaus degimo varikliu – pragmatiškas pasirinkimas prieš žengiant į elektrifikuotą ateitį.

Pradinė įsigijimo kaina – tai tik dalis su automobilio eksploatacija susijusių išlaidų. Kasdien vairuojant ekonomišką naują automobilį rečiau reikės užsukti į degalinę, o ilgalaikėje perspektyvoje – tai geriausias būdas sutaupyti. Svarbiausia, kad ekonomiški nauji modeliai – anaiptol nenuobodūs ir turi kitų privalumų.


„SKYACTIV-X“ VARIKLIO PRANAŠUMAI

„Skyactiv-X“ jėgainės maksimaliai išnaudoja abiejų tipų – benzininių ir dyzelinių – variklių privalumus, tačiau neturi jiems būdingų trūkumų. Pritaikyta kibirkštinio slėginio uždegimo technologija (angl. „Spark Controlled Compression Ignition“, SPCCI) užtikrina efektyvesnį degimą. Kadangi pasiekiamas didesnis slėgis, gali būti naudojamas liesesnis mišinys, kuriame mažiau degalų ir daugiau oro. Ilgą laiką tai buvo įmanoma tik naudojant didesniu energijos tankiu pasižymintį dyzeliną, tačiau „Skyactiv-X“ technologija persvėrė svarstykles į benzininių variklių pusę.

„Skyactiv-X“ jėgainėse benzininiams varikliams įprasta kibirkštimi uždegama tik nedidelė tankaus degalų ir oro mišinio dalis. Dėl to išauga temperatūra degimo kameroje, o likusi degalų ir oro mišinio porcijos dalis jau užsidega dėl aukšto slėgio (taip kaip dyzeliniuose varikliuose). Degimas vyksta greičiau ir palieka mažiau šalutinių produktų nei įprastuose benzininiuose varikliuose.

Pritaikius šią technologiją, naujos kartos jėgainės išvysto iki 30 proc. didesnį sukimo momentą nei dabartinės kartos „Skyactiv-G“ benzininiai varikliai, sunaudoja mažiau degalų nei „Skyactiv-D“ dyzeliniai motorai, o maksimali galia – 10 proc. didesnė. Siekdami didžiausio efektyvumo, inžinieriai kruopščiai tobulino kiekvieną detalę – pradedant stūmoklių forma ir baigiant mišinio sūkuriavimu degimo kameroje.


ELEKTRIFIKACIJA NEIŠVENGIAMA

Mažiausios įmanomos degalų sąnaudos pasiekiamos išnaudojant naujausias elektros pavarų technologijas. Su technologiškai pažangiais „Skyactiv-X“ benzininiais varikliais „Mazda2“, „Mazda3“ ir CX-30 modeliuose naudojama lengvojo hibrido technologija (MHEV). Kitaip nei daugelyje automobilių, šiuose modeliuose ji veikia drauge su starteriu, bet jo nepakeičia. Pagrindiniai tokio sprendimo privalumai – mažesnės degalų sąnaudos užvedant automobilį ir intensyvesnis pagreitėjimas pajudant iš vietos.

Analogiškai, kaip ir kituose lengvuosiuose hibriduose, toks padidinto efektyvumo generatorius lėtėjant leidžia atgauti dalį energijos, kuri kitu atveju virstų nuostoliais. Šiuo atveju ji kaupiama aukštos įtampos 24 V baterijoje. Regeneruojama energija pagal poreikį paskirstoma automobilio sistemoms, todėl sumažėja vidaus degimo varikliui tenkantis krūvis.

Išnaudojant lengvojo hibrido sistemą, degalų sąnaudas galima nurėžti iki 10 proc., tačiau galioja tie patys ekonomiško vairavimo principai, kaip ir vairuojant automobilį su įprastu vidaus degimo varikliu: rekomenduojama vengti intensyvaus pagreitėjo ir staigaus stabdymo. Specialistai apskritai pataria pratintis prie lėtėjimo įsijungiant regeneraciniam režimui ir kuo rečiau spausti stabdžių pedalą.

Lengvojo hibrido sistema itin pasiteisina kasdien vairuojant mieste. Būtent tokioms sąlygoms bus skirti ir pirmieji Europos rinkai sukurti iš tinklo įkraunami hibridai „Mazda“. CX-60 ir CX-80 modeliuose bus montuojamos didesnės talpos 48 V baterijos, kurių energijos atsargų daugeliui vartotojų turėtų visiškai pakakti kursuojant įprastais maršrutais. Išsikrovus baterijai, automatiškai įsijungs benzininis keturių cilindrų variklis, tačiau net ir tuomet degalų sąnaudos bus gerokai menkesnės.

 

EKONOMIŠKAS AUTOMOBILIS – STILINGAS

Grožis – subjektyvi sąvoka, tačiau stilingas automobilis dažniausiai pasižymi ir geromis aerodinaminėmis savybėmis. Ne vieną apdovanojimą, įskaitant triumfą „Red Dot Award“ konkurse už išorės dizainą, pelnęs „Mazda6“ sedanas rinkos ekspertų vertinamas ne tik dėl išskirtinės išvaizdos. Šio sedano oro pasipriešinimo koeficientas siekia 0,26, ir tai geriausias rezultatas segmente. Išskirtinai mažą oro pasipriešinimo koeficientą inžinieriams leido pasiekti ne tik aptakios kėbulo formos, bet ir lygus kėbulo dugnas.

Aptakaus kėbulo privalumai itin pastebimi ilgesnėse kelionėse. Šiuo atžvilgiu „Mazda6“ dažnai minimas automobilių entuziastų pokalbiuose – užfiksuotas ne vienas atvejis, kai vairuotojams neatsisakant komforto įrangos ir ypatingai nemažinant greičio, vidutinės degalų sąnaudos magistraliniuose keliuose, įveikus ne vieną tūkstantį kilometrų, būdavo mažesnės nei 5 l/100 km.

Tokia pati dizaino filosofija, ypatingą dėmesį skiriant aerodinamikai, pritaikyta ir projektuojant kitus japoniškus automobilius. Akį traukiantys „Mazda3“ ir „Mazda2“ modeliai neatsitiktinai išskiria mažais oro pasipriešinimo rodikliais. Ypač aerodinamiškas „Mazda3“ sedano kėbulas – jo konstrukcijoje taip pat pritaikytas lygus dugnas. Siekiant išvengti nereikalingo sūkuriavimo, pakeista netgi šio modelio pakabos konstrukcija. Pasiektas 0,27 oro pasipriešinimo koeficientas – vienas geriausių rodiklių žvelgiant ne tik į kompaktiškų automobilių segmentą.


SVORIS TAIP PAT LABAI SVARBUS

Net ir pačios pažangiausios jėgainės nepadės žymiai apkarpyti degalų sąnaudų, jei automobiliai bus projektuojami pamirštant kitą itin svarbų parametrą – bendrąjį svorį. Dėl saugumo ir komforto reikalavimų nauji modeliai darėsi vis sunkesni, tačiau, griežtėjant emisijos reikalavimams, pastaraisiais metais pastebimos priešingos tendencijos – visais įmanomais būdais stengiamasi mažinti svorį.

„Mazda“ inžinieriai įrodė, kad, iš tiesų stengiantis, šiose srityje įmanoma pasiekti tiesiog neįtikėtinų rezultatų. Geriausias pavyzdys – populiariausiu atviru sportišku automobiliu pasaulyje laikomas MX-5. Dabartinės kartos versijos su minkštu stogu svoris siekia 960 kg, t. y. maždaug tiek pat, kiek svėrė ir pirmasis, dar 1989-aisiais pagamintas roudsteris. Tai suteikia galimybę tiksliai valdyti automobilį ir vairuoti kasdien nesijaudinant dėl degalų sąnaudų.

Lengvų kėbulų konstravimo patirtį galima pritaikyti ir kituose segmentuose. 2021-ųjų „Mazda CX-3“ miesto visureigis yra lengviausias rinkoje kompaktiškas SUV. Priklausomai nuo komplektacijos, bendras automobilio su eksploatacijos skysčiais svoris gali siekti tik 1 290 kg. Tai suteikia išskirtinį žvitrumą tiek vairuojant miestų gatvėse, tiek užmiesčio keliuose ar magistralėse.

Išskirtinai gerą CX-3 vairo sistemos grįžtamą jį ryšį ir valdymo tikslumą puikiai įvertino ir žinomos vartotojų rekomendacijų platformos „Consumer Reports“ ekspertai. Dėl itin nedidelio svorio net ir su visų varančiųjų ratų sistema tai yra vienas ekonomiškiausių segmento modelių.

Apsipirkimo įrankiai